Silat : Guru Utama Aminuddin Anuar

Assalamualaikum WBT


Bertemu lagi kita dalam warkah yang seterusnya sebagai penerus kepada penceritaan mengenai ilmu persilatan melayu. Pada warkah kali ini kita akan cuba untuk mengenali seoranng lagi tokoh silat yang terkenal di Malaysia. Beliau ialah Guru Utama Aminuddin Anuar.





Beliau dilahirkan pada 6 Ogos 1970 di Lenggong Perak,Malaysia. Selain itu, beliau merupakan ahli seumur hidup PSGFM (No. Ahli: 1400) sebelum dipilih menerajuinya berdasarkan karakter, kepimpinan dan pengalaman luas beliau dalam dunia persilatan. Hal ini menjadikan beliau sebagai Guru Utama Kedua PSGFM.


Tambahan lagi, pemilihan beliau selaku Guru Utama pernah dihasratkan oleh Allahyarham Tn. Haji Anuar Abdul Wahab semenjak tahun 1999 lagi. Naman disebabkan pendirian beliau yang amat menghormati Allahyarham sebagai pemimpin utama sebuah persilatan yang masyhur ketika hidupnya, beliau hanya menerima tugas ini setelah ketiadaan beliau. 


Lebih lannjut lagi,tugas yang dipertanggungjawabkan  diterima dengan penuh sabar dan amanah dalam meneruskan kesinambungan silat melayu warisan bangsa Malaysia ini. Bak kata pepatah ‘patah tumbuh, hilang berganti’. Rentetan itu, beliau kini telah mendirikan rumah tangga dengan Pn. Majnah Abdillah dan beralamat di Sandakan, Sabah. 


Sekian.



No comments:

Post a Comment