SILAT : Tuan Haji Anuar Bin Haji Abdul Wahab

Assalamualaikum WBT..

Untuk pertama kalinya blog ini dikemaskini.
Oleh itu, marilah kita bersama-sama menelaah apa yang ingin diceritakan hari ini.



Seperti yang kita tahu silat merupakan seni mempertahankan diri yang telah ada sejak dahulu. Maklumlah, silat telah diwarisi sejak turun temurun lagi. tidak sah sekiranya kita tahu apakah itu silat namun kita tidak mengetahui siapakah antara tokoh yang terkenal dalam ilmu persilatan ini.

Antara tokoh yang terkenal dan memang dikenali ramai dalam ilmu persilatan ini ialah, Tuan Haji Anuar Bin Haji Abdul Wahab. Ada baiknya kita bermula daripada biodata beliau terlebih dahulu. Beliau dilahirkan pada 23 Disember 1945 di Bagan Tanjung, Sabak Bernam Selangor. Beliau juga dikenali sebagai Cikgu Anuar dan merupakan Tuan Guru dalam Persatuan Silat Gayung Fatani Malaysia (PSGFM).



Pada awalnya, beliau mendapat pendidikan di Sekolah Melayu Sabak Bernam dan Sekolah Ungku Aziz Sabak Bernam. Dimana keduanya terletak di Selangor. Seterusnya beliau meneruskan pendidikannya di Sekolah Shah Alam, Kuala Lumpur.

Sebelum beliau meninggal dunia, beliau telah menyiapakan buku terakhirnya iaitu "SILAT". Buku tersebut menjadi rujukan bagi Persatuan Silat Gayung Fatani Malaysia dalam pelbagai aspek, hal ini termasuk sejarah silat dan cara-cara yang berkaitan dengan ilmu persilatan.

Diharapkan info ini dapat sedikit sebanyak memberikan informasi mengenai ilmu persilatan. Diharapkan warisan ini tidak dilupakan dan tidak dibiarkan terhapus dek kepesatan teknologi dan globalisasi.

itu sahaja untuk minggu ini. Semoga diberi kesempatan dilain hari untuk mengemaskini blog ini. Sekain.

Wassalamualaikum WBT.

No comments:

Post a Comment